Tutkimus: Aänitteen vuotaminen nettiin lisää albumimyyntiä

Vastikään julkaistun tutkimuksen mukaan levyn vuotaminen nettiin ennen julkaisupäivää ei laskekaan levymyyntiä, vaan nostaa sitä. Yllättävään tutkimustulokseen päätyi North Carolina State Universityn professori Robert G. Hammond.
Tutkimusta varten kerättiin toukokuun 2010 ja tammikuun 2011 välisenä aikana tilastoa suurimmista musiikkiin erikoistuneista BitTorrent-verkoista. Tutkimuksessa seurattiin sitä, minkälainen vaikutus albumin vuotamisella nettiin ennen julkaisupäivää on albumin myyntiin.

Saatujen tulosten mukaan albumin vuotaminen nettiin yksi kuukausi ennen julkaisupäivää aiheuttaa keskimäärin 59,6 kpl:n lisämyynnin. Isoilla artisteilla (levymyynti yli 100,000) kpl ja vakiintuneilla, yli kolme albumia julkaiseilla artisteilla vaiktus on noin kaksinkertainen. Sen sijaan pienet artistit eivät hyödy ilmiöstä juuri lainkaan.

Tässä on tutkittu siis ainoastaan ennakkovuodon vaikutusta, sen perusteella ei voi tehdä päätelmiä piratismin kokonaisvaikutuksesta.

Noin 60 levyn lisämyynti on pieni. Tulos on kiinnostava siksi, että se on ristiriidassa olemassa olevien ennakko-oletusten kanssa. Levy-yhtiöt ovat toistuvasti ilmoittaneet, että nimenomaan ennakkoon tapahtuneet levyvuodot ovat suurin yksittäinen syy levymyynnin epäonnistumiseen. Tämä on ollut myös yksi peruste, kun promolevyjä on suojattu ensin voice-over -menetelmällä, myöhemmin siirtämällä promolevyt sähköiseen muotoon ja vesileimatuiksi. (Sähköistä jakelua puoltaa toki myös logistiset syyt.) Tutkimustulos asettaa valitun jakelupolitiikan outoon valoon.

Tulos kumoaa myös oletuksen, että pieni artisti hyötyy piratismi-ilmiöstä. Tässä on jälleen kyse löydettävyydestä. Pieni pysyy pienenä BitTorrentista huolimatta. Jos levyn markkinointi ei toimi, niin ei sitä osata vertaisverkoistakaan hakea.

Yllä olevat, nyt virheellisiksi havaitut oletukset ovat osaltaan peräisin David Blackburnin tutkimuksesta vuodelta 2006. Nyt julkaistussa tutkimuksessa Hammond arvelee eroavaisuuden syyn johtuvan tarkemmasta tutkimusmetodista sekä siitä, että myös ajat ovat muuttuneet. Lisäksi Hammondin tutkimus keskittyy tarkastelemaan vain levyn ennakkovuodon vaikutusta, kun taas Blackburnin tutkimus (metodista johtuen) ei kykene erottelemaan ennakkovuodon vaikutusta ja tiedostojakamisen kokonaisvaikutusta.

Jokamiehen promootiotyökaluksi levyjen ennakkovuotamisesta ei näiden lukujen valossa ole. Taitavasti käytettynä ilmiötä voisi ehkä hyödyntää. Tulos ei oikeuta vuotamaan levyjä nettiin ennenaikaisesti, ne ovat edelleen tekijänoikeuden alaista materiaalia, joiden julkaisuajankohdasta ja -tavasta päättää oikeuksien haltija.

Fakta yhä on, että fyysisten äänitteiden myynti on ollut laskusuunnassa jo vuosien ajan ja se trendi näyttää säilyvän. Syyllisiä etsitään edelleen. Yhtä ainoaa selittävää tekijää tuskin koskaan löydetään. Oma vaikutuksensa albumimyyntiin on varmaan myös sillä, että yksittäisten biisien keräily on muuttunut helpoksi. Enää ei tarvitse hankkia The Number of The Beastia, jos haluaa kuunnella vain Run to the Hillsiä.

 -Jani Suopanki