Maailma muuttuu, oi Angela

Angela Gossow avautui perjantaina 27.4. metallimusiikin nykytilasta liittyen Roadrunner Recordsin taannoiseen päätökseen sulkea Euroopan toimistonsa. Olen Angelan kanssa muutamista asioista hieman eri mieltä.

Roadrunner on Warnerin omistama merkki. Isossa firmassa metallimusiikki on kuten Angela sanoo, niche. On myös olemassa levy-yhtiöitä, jotka pärjäävät niche-markkinoilla kohtuullisen hyvin, niitä löytyy sekä metallimusiikista että muistakin musiikin genreistä.

Koko musiikkiteollisuus on muuttamassa muotoaan siten, että vanhat totuudet ei enää päde. Netistä latailu on ollut normi viimeiset kymmenen vuotta ja sinä aikana on kasvanut ikäluokka, joka ei enää opi ostamaan cd-levyjä siitä yksinkertaisesta syystä, että cd-formaatin tarjoama käyttöliittymä sisältöön ei tyydytä heitä kuluttajina! Ainoa tapa vastata muuttuneeseen kuluttajakäyttäytymiseen on tarjota sellaisia laillisia vaihtoehtoja, joita kuluttaja haluaa käyttää.
Niissä maissa joissa Spotify on käytössä, piratismi on itseasiassa vähentynyt. Esimerkiksi Spotifyn kotimaassa Ruotsissa palvelun käyttö on jo yleisempää kuin laiton lataaminen.
Artistin Spotifysta saamat korvaukset ei huhujen mukaan ole kovin kummoiset, mutta se on taas kokonaan toinen asia. Pointtini on se, että yhä suurempi osa kuluttajista siirtyy musiikin fyysisestä omistamisesta kuunteluoikeuden haltijoiksi. Eivät kuitenkaan kaikki. Varsinkin metallimusiikin puolella omistaminen ja merchandise-tuotteiden hankinta, on oleellinen osa fanikulttuuria.

Saakohan tätä sanoa edes ääneen? Sanon silti: jos bändi ei kykene keikkailemaan ilman erikseen maksettavaa tukea, vika voi olla myös bändissä, ei yleisössä.
Kaikenlainen genren supportointi ja muu sellainen on toki jaloa, muuta ei päde isommassa mittakaavassa. Asiakaat (=fanit) eivät halua toimia artistien sosiaalitoimistona ja ostaa tuotteita vain kannatuksen vuoksi. Rahan vastine on tultava jostain muualta kuin auttamisen halusta. Tuotteen (=bändin) pitää olla kiinnostava.
Entä jos Audin uudessa mallissa olisi ohjauspyörän tilalla pelkkä keppi ja autokauppiaan myyntiargumentti olisi ”osta edes säälistä.” Kävisikö kauppa?

Muutoksessa on loppujen lopuksi pitkälti kyse ”käyttöliittymästä musiikkiin,” eli tapaan kuluttaa musiikkia. Osa haluaa edelleen fyysisiä tuotteita, osa helppokäyttöisyyttä ja laiteriippumatonta tapaa kuunnella omaa mielimusiikkia. Muutos ei miellytä kaikkia.
Ala tuskastelee myynnin laskua, samaan aikaan streaming-palveluiden käyttäjämäärät kasvaa. Tätä taustaa vasten en ymmärrä Century Median (jolle Arch Enemykin levyttää) viimesyksyistä päätöstä vetäytyä Spotifysta. Ei vaan mahdu bisneslogiikkaan ajatus, että se ainoa luukku, jossa myynti kasvaa, päätetään sulkea.

Muutoksiin pitäisi sopeutua, eikä takertua menneeseen.

-Jani Suopanki-

 

One comment on “Maailma muuttuu, oi Angela

Comments are closed.