Levy-yhtiön takinkääntö

Century Media on palauttanut kataloginsa Spotifyyn, asiasta uutisoi mm. Kaaoszine.

Century Median viralinen tiedote asiasta kertoo, että takki kääntyy niin, että napit vain paukkuvat.

Century Media Records and its associated labels ”InsideOut Music,” ”Superball Music” and ”People Like You Records” are pleased to announce that their entire repertoire is now available on Spotify.”Spotify offers great tools to discover new artists. We feel that this is essential for our promising newcomers. In that respect, Spotify gives those artists a very good forum,” states Antje Lange, general manager Europe. 

After the initial decision to pull the Century Media catalog from Spotify, label execs were impressed by the resulting debate, especially the messages and comments by the thousands of fans who weighed in on the issue. Fan sentiment and continued discussions with Spotify have resulted in the label reversing its initial decision.

”We respect that music fans wanted to have instant access to our catalog via Spotify,” states President of North America Don Robertson. ”But we also have to consider the rights of our artists. After practicing some due diligence, we’re moving ahead confident that both the artist and the fan are being fairly served by this developing platform.” 

Steve Savoca, Head of Content at Spotify, adds: ”Spotify’s global growth provides a powerful platform for artists to connect directly with our hugely passionate audience. The return of Century Media’s fantastic catalog is cranking metal music to our ears.” 

Century Media will continue to evaluate Spotify as a music discovery tool and welcome the fan’s opportunity to preview a release in its entirety before deciding to buy a copy.

Thomas Waber, President of Superball and InsideOut Music sums it up:”We are looking forward to our fans being able to access our music again through the premium streaming service in the world. Hopefully they will discover great new music as a result!” 

Tiedotteessa käytetään termiä ”due diligence.” Se on liike-elämän vakiintunut termi, jolla tarkoitetaan ennalta tehtävää riskien ja vastuiden kartoitusta. On tietenkin hyvä asia, että yhtiö pystyy arvioimaan uudelleen tehtyjä päätöksiä ja tekemään vaadittavia korjausliikkeitä.
Ilmeisesti ”due diligence” jäi tekemättä vetäytymispäätöksen yhteydessä. Tuolloin yhtiö perusteli vetäytymispäätöstä sillä, että Spotify vaikuttaa levymyyntiin negatiivisesti.

”Century Media is also of the opinion that Spotify in its present shape and form isn’t the way forward. The income streams to the artists are affected massively and therefore that accelerates the downward spiral.”

Kuluneet yksitoista kuukautta on ollut riittävän pitkä aika todeta Spotifyn vaikutus, ilmeisesti levymyynnin ’downward spiral’ ei ole oiennut vetäytymisestä huolimatta.
Yhtiö hurskastelee, että heidän suurin huolensa on artistien saamat rojaltit, vaikka hyvin tiedämme, digijakelun tuotto jaetaan artistin ja levy-yhtiön välisellä sopimuksella, Spotify ei tilitä suoraan artisteille, vaan levy-yhtiöille. Mielenkiintoista lisäluettavaa löytyy täältä.

Streaming-palvelut ovat tulleet jäädäkseen, se johtopäätös Century Mediassakin on nyt tehty. Spotifysta loistaa edelleen poissaolollaan mm. Metallica ja AC/DC, molempien kohdalla parasta ennen -päivämäärä on umpeutunut noin kaksikymmentä vuotta sitten. Samaan aikaan Nielsen Sounscanin mukaan katalogituotteiden myynti Spotifyssa kasvaa koko ajan. Olisiko muidenkin jääräpäiden leireissä aika tehdä due diligence?

-Jani Suopanki