Levy-yhtiö, jossa artisti on Kingi

Voiko levy-yhtiö muuttua artistin omistajasta artistia palvelevaksi toimistoksi?
Kotimainen Music Kickup aikoo kääntää perinteisen levy-yhtiö ja artisti -suhteen täysin päälaelleen.

 

 

Music Kickup on levy-yhtiö, joka toimii pilvipalveluna, mikä tarkoittaa, että suurin osa toiminnoista on toteutettu internetissä toimivana verkkopalveluna. Samalla koko perinteinen tapa ajatella levy-yhtiötä bisneksenä on heitetty romukoppaan. Toimitusjohtaja Antti Silventoinen valottaa ideaa uuden toimintamallin taustalla:

– Me olemme tuote, jota artisti käyttää. Toimimme artistin edusmiehenä yhteistyökumppanien suuntaan.

Palvelu tarjoaa artisteille erilaisia työkaluja aina studioajan vuokraamisesta levyn julkaisuun joko fyysisessä tai digitaalisessa muodossa. Levy-yhtiö ei omista artistia, vaan artisti ainoastaan käyttää levy-yhtiön tarjoamia palveluita pitäen itsellään kaikki oikeudet musiikkiin. Palvelu on vielä tällä hetkellä suljetussa beta-vaiheessa. Suunnitelmien mukaan se tulisi näillä näkymin avoimeksi loppuvuodesta.

Pelkästään kuvailun perusteella on vaikeaa hahmottaa, mistä tarkalleen ottaen on kysymys. Pääsin näkemään omin silmin, miltä palvelu näyttää ja mitä se sisältää.
Kirjautumisen jälkeen tulee siisti, modulaarinen valikko, josta artisti pääsee valitsemaan, mitä haluaa tehdä. Hän voi esimerksi avata uuden projektin levyn tekoa varten. Palvelun kautta voi varata studioajan ja lähettää näytteitä, jolloin studio saa tiedon halukkaasta artistista. Studio vastaa artistille, onko tämä kiinnostunut ja onko vapaita aikoja. Palvelun sisällä pystytään koko ajan siirtelemään kappaleita henkilöltä toiselle SoundCloudin välityksellä (SoundCloudin avulla biisejä voidaan kommentoida suoraan ääniraitaan tietylle ajankohdalle.)
Kun levy on saatu palloteltua valmiiksi, projektille päätetään julkaisuajankohta. Tässä vaiheessa äänite voidaan lähettää cd-tehtaalle fyysistä painatusta varten ja/tai valita tuotteelle digitaalinen jakelu. Kaikki toiminnot löytyvät Kickupin palvelusta.

Oleellista palvelussa on myös yhteisön, eli muiden käyttäjien tarjoama kollaboraatio. Tarvitaanko levylle sellaista instrumenttia, jota omasta kaveripiiristä ei löydy? Kickupin avulla artisti voi kysellä vaikka kantelesooloa, tiedostot siirtyy tarvittaessa kätevästi palvelun kautta.

Kickupin asetelma on siis se, että artisti on kingi, jolle tuotetaan palvelua. Kickup toimii artistin puhemiehenä ja neuvottelee valmiit kontaktit studioiden, cd-tehtaan ja jakelun kanssa. Tämän verkoston artisti saa käyttöönsä maksamalla 99€/vuosi. Levy-yhtiö ei siis tarjoa artistille sopimusta ja osta sen kunniaksi pöytää koreaksi. Levy-yhtiö ei myöskään vaadi artistia luopumaan oikeuksistaan musiikkiin. Artisti ottaa siten enemmän vastuuta omasta menestyksestään, mutta Kickup tarjoaa siihen perinteistä omakustannejulkaisua huomattavasti paremmat lähtökohdat.

Silventoisen mukaan heillä on tällä hetkellä asiakkaita tavoitteiden mukainen määrä ja tarkoitus olisi kasvattaa pohjaa uusilla kutsuilla kun skaalautuminen on mahdollista.
– Aasiassa palvelua jo odotetaan indie-yhteisöissä todella paljon, ja sen alueen toimijoiden kanssa tehdään päivittäin töitä.

Silventoinen jatkaa, että mukana olevat artistit ovat olleet palveluun tyytyväisiä ja että heidän avullaan palvelun sisältöä muokataan jatkuvasti enemmän artistien tarpeiden mukaiseksi. Se, mitä allekirjoittanut sai nähdä, ei siis ole palvelun lopullinen muoto.

Music Kickupin tarjoama malli on mielenkiintoinen, sillä se haastaa perinteisen levy-yhtiön toimintatavan. Puritaanisesti ajateltuna se ei ole levy-yhtiö ensinkään siinä mielessä, että Kickup ei ota perinteisellä tavalla isoa taloudellista riskiä artistin uran kehittämiselle. Palvelu kuitenkin tukee artistia tarjoamalla palvelua. Koko ala tarvitsee uutta ajattelua ja siinä mielessä Music Kickup on tervetullut.
Vaikea kuitenkaan nähdä, että tämäntyyppisen palvelun avulla saataisiin kasvatettua uusia stadionluokan artisteja. Siihen mittakaavaan tarvitaan edelleen perinteisten levy-yhtiöiden kaltaisia ”riskisijoittajia.” Silventoisen mukaan tätäkin asiaa on jo mietitty:
– Meillä on tarkoituksena myös tehdä yhteistyötä rahoituspuolen kanssa ratkaistakseen myös sen, miten artisti voi kerätä rahaa. KickUpilla on ajatuksia, millä ratkaista riskisijoittaminen artistiin ja tehdä yhteistyötä yhteisökeräyspalveluiden kanssa.

Se, että ”Artisti maksaa” ei ole uusi idea. Meillä on sekä koti- että ulkomailla levy-yhtiö -nimikkeen alla toimivia firmoja, jotka itseasiassa tarjoavat vain jakelusopimuksia markkinoinnilla ryyditettynä. Niissäkin artisille jää sekä taloudellinen riski että oikeudet. Nähdäkseni Music Kickup tuo kentälle kiinnostavan vaihtoehdon, koska innovatiivisen konseptin myötä artisti saa palvelusta selkeän hyödyn. Kiinnostavaa seurata, millaisen vastaanoton palvelu tulee saamaan ja minkälaisia ominaisuuksia siihen kehitetään.

-Jani Suopanki