Jaa, Tykkää ja Unhoita -eli peukaloita persiiseen

”Jaa kuva ja tykkää meistä niin osallistut pottusäkin arvontaan!”
Tämän tyyppiset kampanjat ovat Facebookissa kuluneen kevään viheliäisin sukupuolitauti. Mikä näissä kampanjoissa viehättää ja mikä niissä mättää?

Lähdetään nyt ensimmäisenä liikkeelle vaikka siitä, että nämä kamppikset ovat Facebookin sääntöjen vastaisia! Facebook Pages Guidline sanoo:

You must not use Facebook features or functionality, such as the Like button, as a voting mechanism for a promotion

Toiseksi, niistä ei ole mitään todellista hyötyä. Kampanjat on helppo tapa saada äkkiä kasaan parituhatta fania Facebookiin, mutta entä sitten? Mitä Railin Kukka tai Pentin Työkalutori ylipäätään tekee faneilla? Se, että joku tykkää kuvasta ja jakaa sen edelleen, ei millään lailla indikoi sitä, että henkilö tykkäisi yrityksestä. Peukuttaminen kertoo vain ja ainoastaan ihmisen halusta saada jotain ilmaiseksi! Eikä sillä ole mitään tekemistä asiakkuuden kanssa.

Peukaloiden kerääminen ei ole ongelma, ongelma on se, mitä niillä tehdään. Facebook on sosiaalinen kanava, siellä jaetaan tarinoita, tietoa ja kuulumisia. Siellä ei toimi tyyli, että Pentti laittaa Työkalutorinsa facebook-sivuille silloin tällöin tarjouksen jakoavaimista. Se olisi täsmälleen sama asia, että Pentti lähtisi perjantai-iltana ravintoloihin kiertelemään pöydästä pöytään keskeyttämässä ihmisten keskustelua tarjoamalla näille jakoavaimia. Kuinkahan monta jakaria Pena saa kaupaksi? Ei yhtään. Sen sijaan Pena kerää mainetta ärsyttävänä tyyppinä ja saattaa saada jopa turpaansa. Pentti kerää peukaloita perseeseensä.

Sen sijaan Pentin tulisi tunnistaa kohderyhmänsä, se voisi löytyä esimerkiksi huoltoaseman baarista aamukahvilta. Pentti liittyisi luontevasti pöydän ääressä käytävään keskusteluun ja pikkuhiljaa Pentti alkaa saada mainetta kaverina, joka tietää jakoavaimista kaiken. Siten Pentti saisi myös asiakkaita, mutta se ei tapahdu yhdessä yössä. Facebookiin siirrettynä tämä tarkoittaa, että yrityksen on jaettava tietoa ja osaamista ihmisten kanssa, oltava mukana keskustelemassa, eikä herättää ärtymystä huutelemalla vieraisiin pöytiin.

Yllä kuvatuilla kampanjoilla saavutetut peukalot ovat laaduttomia, koska ne eivät sitouta mihinkään eivätkä korreloi millään lailla ostohalukkuuden kanssa. Jos Pentin Työkalutori sijaitsee Kuopiossa ja sille alkaa kertyä faneja Seinäjoen seudulta arpajaispalkinnon toivossa, niin mikä hyöty niistä on Pentille, joka toimii omalla paikallisella markkina-alueella? Näitä kampanjoita tehdään siksi, että muutkin niin tekee ja siksi, että erehdytään luulemaan peukaloita asiakkaiksi.

Fanin käsite ylipäätään on aika kinkkinen. Bändi tarvitsee faneja, koska musiikki on tuote, jossa kuluttajalla on erityinen suhde tuotteen tekijään. Ei kukaan muistele aamulla paahtoleivälle voita sivelleessään, että onpa ollut ihana leipuri. Musiikkimaailmassa tilanne on toinen, aito fanittaminen tulee sydämestä ja on luonteeltaan tiettyyn heimoon kuulumista. Fanituksen kohteen tuotteita ei jaeta siksi, että osallistutaan arvontaan, vaan siksi, että sillä paalutetaan omalle heimolle reviiriä. Se on ainoa oikea motivaatio.

Facebookin sivut on hyviä ainakin niille yrityksille, jotka toimivat niche-markkinoilla, joissa kohderyhmä on kapea ja asialleen omistautunut. Se toimii myös hyvin bändeille, koska se tuo artistin ja fanin lähemmäksi toisiaan. Sitä suhdetta kannattaa vaalia puolin ja toisin.

-Jani Suopanki