HAASTATTELU: Mausoleum Gate – Heavy metalin portit avautuvat

3540304658_logo

Perinteisen heavyn sointuja kantautuu nyt Savon sydämestä Kuopiosta. Muutama vuosi sitten perustettu Mausoleum Gate on julkaissut vasta yhden demon ja singlen, joten tapaus on melko tuore ja näin ollen sopiva uhri tarkemmille tutkimuksille.

Miasman kysymyksiin vastaili kitaristi Count LaFey. Aluksi valotetaan tietysti yhtyeen syntyhistoriaa:

– Mausoleum Gate sai alkunsa Kuopiossa about 2008 ilmoituksen perusteella.Tuossa vaiheessa bändissä vaikuttivat Wicked Ischanius, Count LaFey ja Pasi Tolonen. Alkuvaiheen jälkeen mukaan tulivat Neva kitaraan ja V.P. Varpula lauluun, Count muistelee.

Entä mistä yhtyeen tyylikkään jyhkeä nimi on peräisin?

– Se taisi olla yhteisen pohdinnan ja nimen pallottelun tulos. Siinä on hiukan samaa kuin Mercyful Fatessa esimerkiksi.

Musiikillista sisältöä kitaristi kuvailee näin:

– Vanhan koulun heavy rockia johon on sitten tuotu aineksia muualtakin.NWOBHM-pohjalta mennään hämärimpiin kiemuroihin.

Sitten vähän leikkiä määritelmillä ja sanoilla. Pyydän valitsemaan, mikä sanoista rock, heavy ja metalli on olennaisin yhtyeen punaisena lankana. Valinta ei käy heposti.

– Jaa-a. Hyväksyisin kaikki.Tosin nykypäivän genrettelyllä jotkut ei pitäisi meitä ehkä niin metallina, Count mietiskelee.

 mausoleum_band

 

Oman soundin arvo

Mausoleum Gatella on tyyliin sopiva logo ja Obsessed by Metal -singlessä karhean tunnelmallinen kansikuva.

– Kaikesta taiteestamme vastaa Timo Raita, jonka työ on olennainen osa bändiä.Timo on Mausoleum Gaten Derek Riggs!

Innostan Countia kehumaan bändiään, ja tällaisia plusmerkintöjä hän heittää:

– Rohkeus tehdä omia ratkaisuja niin biisien kuin soundien suhteen. Ei mennä valtavirran mukana. Lisäksi tämä bändi luottaa myös improvisaatioon, mikä varsinkin hevissä on nykyään hyvin harvinaista.

Jatkoksi sitten tietysti utelen, millä osastoilla bändillä olisi vielä eniten kehittymisen varaa.

– Kyllähän tuo äsken mainittu improvisointi on loputon kenttä kehittyä. Siinä on kyse nimenomaan keskinäisestä soittokemiasta. Toki pyritään aina parempiin biiseihin myös. Kyllä sitä omia tekemisiä tulee aina tarkkailtua kriittisesti. Se on musiikin tekemisen suola ainakin minusta, mies puntaroi.

Count kertoo soitelleensa erilaisissa kokoonpanoissa jo parinkymmenen vuoden ajan.

– Paikallisia bändejä (Cosmic Dog, Fairytale’s Fog) lähinnä. Sitten on muutamia covervirityksiä. Ischanius on tuttu mm. DTK:sta ja muutamasta muustakin bändistä sekä erilaisista äänitys- ja miksaushommista. Laulajamme V.P. laulaa Metalhazard-nimisessä ryhmässä, opiskelee laulua ja tekee aktiivisesti laulukeikkaa klasaripuolella. Kasperi on soittanut kitaraa 17 vuotta ja soittanut mitä erilaisimmissa bändeissä. Hän valmistui 2011 Kuopion pop/jazz-konservatoriosta muusikoksi ja soittaa myös Hellboozer Unionissa.

Vanhan liiton meininki, old school, aito perinteinen kama. Tällaisia määritelmiä käytetään usein, kun puhutaan vanhakantaisesta heavystä. Toisaalta perinteisiin nojaaminenkin voi olla yksi lattea trendi ja old schoolin varjolla saatetaan antaa ylisanoja keskinkertaisemmillekin tuotoksille. Count kommentoi:

– Tottakai, kun ollaan innoissaan niin sattuu niitä ylilyöntejäkin. Itse näkisin positiivisena sen ,että tulisi heavykuvioihin enemmän erilaisuutta eritoten soundimaailman suhteen. Kun miettii 70- ja 80-luvun bändejä – vaikkapa sieltä ”kakkosdivaristakin” – niin näen, että niillä oli aika usein oma soundimaailma. Senkin olen huomannut, että vaikka valtavirran hevibändit soundillisesti ovat melko samankaltaisia, ne eivät saa siitä samalla tavoin kritiikkiä kuin ns. old school -bändit vaikka ei olisi mitään omaleimaisuutta. Henkilökohtaisesti arvostan sellasia uusia bändejä Suomessa kuten muun muassa Lord Fist, Speedtrap ja Witchtiger, jotka tekevät heavya old school -meiningillä, hyvällä fiiliksellä ja omalla soundilla.

Kun kuuntelen Mausoleum Gaten Helldriver-kapppaletta, huomaan pitäväni erityisesti siitä miltä kitarat kuulostavat: sellainen rapean puolikuiva soundi, tulee hieman 80-luvun alkupuolen Judas Priest mieleen. Count luettelee esikuviaan täydellisen heavysoundin tavoittelussa:

– Melkein voisin sanoa, että ainakin kaikki mitä Martin Birch teki hevibändien kanssa 70-80-luvulla: Deep Purple, Iron Maiden, Blue Öyster Cult jne. Mercyful Faten kahden ekan soundit on myös todella Heavy Metal. Samoin Priestin Sin After Sin ja Sad Wings Of Destiny. Ja tietysti Black Sabbath. Itse pidän omasta soundista Mausoleum Gaten julkaisuilla. Se on hyvin simppeli: Yksikanavainen brittiputkipeli päälle ja sitten lähtee! Simppeliä ja toimivaa.

 

Heviä, jazzia, takorautaa

Haluatteko jatkossa keikkailla niin paljon kuin sielu sietää, vai onko tärkeintä levyjen teko ja keikkoja tehdään harvakseltaan kun sattuu huvittamaan?

– Keikkoja tehdään niin paljon kun bändin jäsenten aikataulut antavat myöten. Keikkojen suhteen aikatauluttaminen tämän bändin kohdalla on aika haastavaa, johtuen esimerkiksi siviilitöistä. Julkaisut ovat toki tärkeitä ja niitä onkin tulossa – ja jos kaikki menisi niin sanotusti putkeen, niin kohtuullisessa ajassakin. Nyt pitkään julkaisuväliin vaikutti bändin kokoonpanon uusiutuminen ja uusien jäsenten sisäänajo bändiin.

Bändin sanoitusten aihepiirejä Count määrittelee seuraavasti:

– Lyriikoissa on jonkin verran sellasta viktoriaanista okkultistista tematiikkaa ja kauhufiilistäkin. Sitten on taas perinteisempää hevi/rock -lyriikkaa kuten vaikkapa Obsessed By Metal ja Helldriver. Kaipa voisi sanoa, että kovin valoisia lyriikat eivät ole. Rakkaudesta meidän biiseissä ei lauleta eikä se oikein bändin pirtaan minusta istuisikaan.

Seuraavaksi bändin etapiksi kitaristi kertoo kokopitkän levyn julkaisun.

– Kesällä olisi tarkoitus ryhtyä nauhoittelemaan. Parasta aikaa treenataan ja hiukan sovitellaan sille tulevaa matskua.

On perinteisen vaikutekyselyn aika, eli Count saa kertoa, mitkä levyt ovat vaikuttaneet eniten hänen omaan musiikilliseen näkemykseensä ja siihen, millaista kamaa hän itse haluaa soittaa.

– Tässä nimenomaisessa bändissä Maiden, Demon, Angelwitch, Saxon, Mercyful Fate ja muut sellaiset ovat olleet kovasti inspiroiva voima. Perusvaikuttajat kuten Sabbath, Purple, Heep ja Zeppelin on toki aina siellä taustalla.Viimeaikoina jazz Coltranen ja Miles Davisin muodossa ovat vaikuttaneet kovasti siihen, mitä musiikissa voi olla mahdollista tehdä. Ja 70-luvun proge vaikuttaa kyllä myös.

Jos bändin musiikki olisi konkreettinen mausoleumin portti, se olisi…

– Takorautaa. Harvahampaisen, ison ja pelottavan kyläsepän käsin takoma musta portti!

 

Teksti: Seppo Rautio

Kuvat: Mausoleum Gate