Gravesoil – Oblations of Blood [MC]

gravesoil_cover
Arvosana:www.dyerware.comwww.dyerware.comwww.dyerware.comwww.dyerware.comwww.dyerware.comwww.dyerware.comwww.dyerware.comwww.dyerware.comwww.dyerware.comwww.dyerware.com
Julkaisija: Ahdistuksen Aihio Productions

Yksinkertainen on kaunista, sanotaan. Tämän hyvin tunnetun tosiseikan puolesta todistaa väkevästi Gravesoil ensidemollaan Oblations of Blood.

Esteettisesti miellyttävään muotoon paketoitu kasettijulkaisu lupaa hyvää jo kansitaiteestaan lähtien: pääkallo, reisiluu, ketju ja puukko kokoavat varsin tyylikkäästi yhteen kaiken olennaisen, ja kun punamusta värimaailmakin tekee kunniaa menneisyyden suurille mahdeille, ei turhille kysymyksille jää sijaa.

Kansitaiteen antama lupaus pitää. Gravesoilin musiikissa on sekä punahehkuista kiihkoa että mustanpuhuvaa kolkkoutta. Kiivas kaahaaminen ei kuitenkaan latistu yksiulotteiseksi takomiseksi, vaan nivoutuu mallikkaasti yhteen hitaampien ja rytmikkäämpien osioiden kanssa. Tässä mielessä tietty hengenheimolaisuus Si Monumentum -aikakauden Deathspell Omegan kanssa tuntuu ilmeiseltä, olkoonkin niin, että kolmen kappaleen demolla ei vielä voi hamuta monumentaalisia mittasuhteita. On kuitenkin verrattain helppo aavistella, että täyspitkän levytyksen tarjoamissa puitteissa Gravesoilin musiikki voisi kohota ennalta-arvaamattomiin korkeuksiin.

Luonnollisestikin edellä sanottu avaa mahdollisuuden kriittiselle pohdinnalle siitä, kuinka merkityksellinen Oblations of Blood on maailmassa, jossa Deathspell Omegan ja muutaman muun vastaavan titaanin töitä on apinoitu ja vesitetty aina täydelliseen kyllästymiseen saakka. Mielestäni tällainen kulma ei kuitenkaan viillä Gravesoiliin mitään pintahaavaa kummempaa; tunnelma antaa ilmi tietyn hengenheimolaisuuden edellä mainittuun ranskalaisbändiin, mutta sanat, asiat ja sävelet ovat omia.

Kokoavasti voisi todeta, että Oblations of Blood on vahva avaus bändiltä, joka on selvästikin syntynyt oikeiden merkkien alla. Lupaus on siis olemassa, mutta tulevaisuus näyttää, mihin se riittää.

Harri Linnera